
Секрети освітлення для супермаркету
Ви коли-небудь відчували почуття розчарування при покупці ковбаси на ринку - при рожевому світлі вітрини вся ковбаса здається свіжою, рожевою, а при отриманні товару в руки - зеленуватою і сіркою. Таке ж приблизно розчарування часто відчуває жінка, яка купила не той тон помади або не того відтінку спідницю. Знаєте, в чому причина таких розчарувань?
Правильно, в освітленні.
Тому треба створювати комфортні умови для покупця в супермаркеті, щоб він хотів зробити покупку і був задоволений в результаті. І щоб не розлютився і не пішов до конкурента.
Багато успішних рітейлерів переконані, що одним з важливих чинників, який впливає на продажу в супермаркеті - це освітлення. Від правильно розташованого світла залежить продаж того чи іншого товару.
Давайте ж поговоримо, а точніше розберемося, яким має бути освітлення в супермаркеті, що б прибуток від цього тільки збільшилася!
Норми освітлення
Як відомо, освітленість вимірюється в Люксах:
1 Lux = 1 Lm (Люмен) / 1 м. Кв
Згідно із затвердженими стандартами Сніп та вимог СЕС, освітленість торгового залу повинна становити не менше 500 Люкс. Сьогодні рівень освітленості в супермаркетах коливається від 500 до 100 Люкс. Тобто всі норми дотримані.
Щоб уявити, як виглядають характеристики освітлення, наведу приклад: у офісі днем, з включеними лампами денного світла, приблизно 500-700 Люкс.
При розрахунку освітленості торгового залу без торгового обладнання треба робити запас близько 25-30%. Тому що після установки стелажів і прилавків рівень освітленості якраз знижується на 25-30%. Це відбувається не тільки тому, що обладнання робить перепони (падають тіні), а й так само воно по-різному відбиває світло, що часто позначається в сторону погіршення рівня освітленості. У магазині стає просто на третину темніше.
Ось уявіть - на вулиці в похмурий день освітленість десь 2 000 Люкс, а в сонячний день 10 000 Люкс (десять тисяч, Карл!). Але під відкритим небом світло однорідне і розсіяне. І якщо в своїй торговій точці, прагнучи зробити приглушену атмосферу, ви використовуєте світильники, які дадуть 10 000 Люкс, то похмуро не вийде. У вас буде виблискувати, як біля наднової зірки!
Як ви будете себе відчувати, перебуваючи біля сонця?
При цьому всі розуміють, що якщо в магазині буде темно (особливо в порівнянні з денним світлом), то це теж не зіграє вам на руку. Тому що покупець зайде до вас з вулиці і почне блукати по залу, як сліпе кошеня - пройде кілька зон поки очі звикнуть і залишить на касі менше грошей. Решту грошей піде витрачати у ваших конкурентів.
Як це роблять світові супермаркети?
Мережеві гіганти роздрібної торгівлі, такі як Metro, вимагають від проектувальників 1000 Люкс, Tesco - 750 Люкс, Carrefour - близько 800-900 Люкс для загального рівня освітленості магазину. Це стандарт, який світові мережі не дозволять порушити ні в більшу, ні в меншу сторону. Тому що за багато років роботи вони переконалися у важливості правильного освітлення, комфортного саме для їх покупця.
Колірна температура кольору
Крім показника освітленості, існує поняття температури світла (Тс). Температуру вимірюють у Кельвінах і ділять на 3 градації:
- холодний - від 4 500 і вище К;
- нейтральний - 3 500 - 4 500К;
- теплий - 2 700К (сверхтеплий); 3 000К - 3 500К (теплий).
Колірна температура світла має яскраво виражений кліматичний відтінок. У південних країнах краще сприймається світло з високою колірною температурою, тобто холодне світло. У країнах з більш холодним кліматом воліють світло з теплою колірною температурою. Білий колір близько 4 000К прийнято вважати за нульову позначку температури.
4 000К - це нейтрально-білий колір Для порівняння:
- Колірна температура денного світла приблизно дорівнює 6 500 К;
- Лампа розжарювання (домашня лампочка типу «груша»); 2 700 К;
- Свічка - 2 200 - 2 500 К;
Колірна температура газорозрядної або люмінесцентної лампи може варіюватися в широкому діапазоні від 2 000 до 9 000 К.
Різні товари - різне освітлення
Для елітних товарів - алкоголю, дорогого тютюну, ікри, дорогий «кондитерки» з обмеженим терміном реалізації, власної кулінарії. - крім загальної освітленості застосовують зональну, тобто акцентують підсвічування на певному місці.
З загальним, з акцентуючим підсвічуванням прекрасно справляється лампи LED. Великим плюсом для продуктового рітейлу є те, що світлодіоди не дають випромінювання, яке впливає на термін реалізації продуктів харчування. А компактність світильників дозволяє розміщувати їх в найзатишніших місцях.
Магазинам продуктів харчування, одягу і взуття рекомендується висвітлювати теплим світлом.
Заморожені продукти вимагають холодного світла. Тому морозильні і холодильні вітрини оснащуються спеціальною світлодіодним підсвічуванням.
Холодним світлом висвітлюються магазини побутової техніки та демонстраційні зони автосалонів.
А ось ювелірні вироби з дорогоцінних металів, в обов'язковому порядку вимагають акцентованого підсвічування, висвітлюються в залежності від кольору металу. Тобто:
- для освітлення платини потрібне м'яке світло;
- срібла - холодні тони освітлення;
- золото - тепле, переливаються освітлення;
- алмази - яскравий, з безліччю джерел світла.
При висвітленні хутряних виробів рекомендується дещо збільшити освітлення в порівнянні з нормованим значенням, оскільки хутро сильно поглинає світло. Крім того, потрібно забезпечити досить великий кут падіння світла, щоб підкреслити структуру хутра.
При висвітленні виробів з кришталю або мають поліровані, або дзеркальні поверхні потрібно використовувати спрямований холодне світло.
Шкіра і замша, особливо темних тонів, дуже чутливі до перегріву і до «Пересвітлювання». З іншого боку, вироби з цих матеріалів (зокрема, взуття) активно поглинають світло і вимагають збільшення освітленості. Вихід - рівномірне освітлення всієї торгової площі і світловий акцент на пріоритетний товар.
Ви знаєте, про все розповісти неможливо. Надто вже багато нюансів. З цього я можу вам порекомендувати таку ось річ.
Якщо вам потрібно висвітлити супермаркет або будь-який інший торговий простір, звертайтеся тільки до фахівців, чия компетентність підтверджена досвідом і якісними реалізованими проектами. Професіоналізм ще ніхто не відміняв!