
Сучасні моделі управління життєвим циклом магазину
Будь-яка компанія має свої певні етапи розвитку. Подібно до живого організму, здатна народжуватися, розвиватися, старіти і в певний період, мати спад.
У 1950 році Кеннет Боулдинг вперше запропонував поняття "життєвий цикл підприємства". З цього часу всі соціологи, маркетологи, вчені і психологи почали бурхливо обговорювати і розвивати цю теорію.
Класична схема життя будь-якого підприємства включає в себе безліч стадій. Перерахуємо п'ять:
- стартап
- зріст
- зрілість
- падіння
- оновлення
Розвиток компанії по кривій життєвого циклу послідовно, неминуче і передбачувано. Така еволюція зумовлена трьома причинами:
- По-перше, успішна компанія завжди росте, перетворюючись в серйозну і організовану структуру. У ній з'являється все більше зацікавлених осіб.
- По-друге, потрібно впровадження нових бізнес-процесів обробки інформації та прийняття рішень.
- По-третє, компанія постійно вдосконалюється і намагається впровадити інновації, паралельно "стрибаючи" між створенням і зміцненням.
Класична модель життєвого циклу компанії. Класична модель має свій цикл і вимагає організаційної структури та управління. Розглянемо кожен період циклу докладніше:
Фаза «Стартап»:
На даному етапі компанія не має особливо організаційну структуру. Абсолютно всі рішення приймає сам власник бізнесу. Основне завдання - створення концепції продукту, який впишеться в ринок і буде конкурентоспроможний (мати повторні продажу і затребуваність).
На початковій стадії компанія зазнає труднощів з кадровим складом. Частина співробітників виповнюється кілька функцій одночасно. Керівник бере участь в процесі розробки і реалізації продукту. Коли продукт стає успішним і забезпечує стабільних дохід компанії, штат розширюється. З'являються нові відділи і процеси, які вимагають більше управління і часу.
Фаза «Рост»:
При стадії зростання плавно збільшується асортимент продуктів. Компанія починає виходити з тіні. Спостерігається зростання продажів. На цій фазі не відбувається розробка інноваційних продуктів, швидше за поліпшення і доопрацювання діючих.
Всі процеси в компанії починають набувати формулювати вид. Власник віддаляється від вирішення дрібних завдань доручаючи це працівникам меншого ланки. Сам займається стратегічним плануванням.
Напрацьована база клієнтів впливає на асортимент, положення на ринку і стратегію самої компанії. Кампанія намагається розвиватися там, де досягла певних успіхів. Стадія зростання добігає кінця, коли темпи продажів значно знижуються.
Фаза «Зрілість»:
На даному етапі зростання сповільнюється, продажі стабілізуються. Ситуація пов'язана з високою конкуренцією на ринку. Основним завданням стає зміцнення прибутку і підвищення ефективності управління. Сповільнюється процес впровадження і прийняття нових рішень. Мета - покращувати досягнення компанії.
Інноваційний потенціал знижується. Всі нові проєкти вимагають зваженого рішення і додаткового фінансування.
Фаза «Спад»:
Компанія втрачає гроші, конкурентоспроможність. Прибуток знижується, в слідстві вводиться режим найсуворішої економії. Компанія відмовляється від інновацій. Може почати виходити з галузі та переходити до остаточної фази «Відродження».
Фаза «Відродження»:
Етап розвитку організації відбувається тоді, коли компанія розуміє, що втрачає свою конкурентоспроможність. При наявності можливостей в боротьбі за існування на ринку, вкладає кошти в розвиток інновацій. Прийняття рішень прискорюється.
Стадія може бути, як успішної, так і не привести до зростання продажів, тим самим «загнати в банкрути».
Приклад управління життєвим циклом магазину
Розглянемо управління життєвої мети однієї торгової організації на прикладі магазину роздрібної мережі магазину декоративного матеріалу.
Припустимо, є компанія, яка вирішила розвивати бізнес декоративного матеріалу і відкрила невеликий магазин. Спеціалізувався він на продажу плитки, так як товар користувався великим попитом. Конкурентів в цій області не було.
Напрямок за рахунок інтернет-продажів;
- Постійні промо-акції для утримання клієнтів;
- Автоматизація обліку залишків;
- Додаткова мотивація персоналу;
- Розширення асортименту товарами, які слабо або не представлені на ринку.
Висновок:
Управління компанією вельми складний і трудомісткий процес. Знаючи стадію свого бізнесу, керівник може підібрати правильний метод управління компанії, що дозволяє грамотно конкурувати в обраній галузі.